Let's begin, stage! - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu Let's begin, stage! - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu

Let's begin, stage!

Blijf op de hoogte en volg Paula

23 Mei 2015 | België, Gent

20 april begon dan eindelijk mijn stageperiode. Maandag begon ik meteen met mijn eerste lessen. Ik zou deze stage periode een project van wereldoriëntatie gaan leiden. 20 uur voor de klas staan waarbij ik een thema van wereldoriëntatie ga behandelen. Het thema ging over het weer, het klimaat, de wereld en het heelal. Prachtig onderwerp!
Maandag had ik meteen de eerste 2,5 uur. Ik mocht de hele middag alleen voor de klas staan (en dat op mijn eerste dag !!). Het was ontzettend leuk en de leerlinge waren enthousiast. Maandag en dinsdag gingen de lessen over het weer en donderdag en vrijdag over het klimaat. De leerlingen mochten na de verplichte lesstof een presentatie maken over een klimaat type en dit presenteren in de klas. Hier waren ze razend enthousiast over.

Na een drukke stageweek had ik wel een feestje verdiend en samen met vrienden uit Zwolle ben ik naar Amsterdam geweest voor Strafwerk! Het was een onwijs gave avond. Ik ben die vrijdag meteen door gegaan vanuit stage naar Amsterdam en na het feest naar Zwolle. Ik was ’s ochtend om half 10 thuis!!!! Zaterdag kon ik dus wel wat slaap gebruiken hihi. Dat weekend was het ook koningsnacht/dag. Met koningsnacht ben ik naar de IJsselhallen geweest voor King Dance en helaas ben ik op koningsdag terug gegaan naar Gent. Dinsdag – donderdag had ik weer stage en mocht ik weer middagjes voor de klas staan. Hier heb ik weer erg van genoten.

Ik hou van het lesgeven hier. Het is heel anders dan bij ons in Nederland.
Iedereen zegt altijd: België is zo dichtbij, dat zal wel niet zo veel verschillen. Nou, wel dus. Ten eerste hebben ze echt een ander ritme qua pauzes en eten en ten tweede is de instelling in de klas heel anders. De leraren hebben een andere mentaliteit. Hier ben ik echt tegenaan gelopen en dit heeft echt wat problemen opgeleverd. Ik vond het erg lastig om me aan te passen omdat ik graag mijn eigen stijl van lesgeven wil laten zien en vooral niet tegen mijn waarden en normen wil ingaan (en daar werd ik soms wel toe gedwongen). Nu wil ik niet zeggen dat ik het heel erg moeilijk heb gehad. De opdrachten waren niet zo moeilijk en uiteindelijk heb ik die ook echt wel goed volbracht alleen het verschil lijkt zo klein omdat je dezelfde taal spreekt en om eerlijk te zijn valt dat vies tegen. Maar goed, na een paar dagen zet jij je hier overheen en krijg je waardering en acceptatie van beide kanten.

De middagen dat ik les gaf waren echt leuk vooral omdat de leerlingen het zo leuk vonden en daar doe je het uiteindelijk voor.

Vrijdag 1 Mei was iedereen vrij! Donderdag avond zijn we met klasgenoten de stad in geweest en hebben we Gent op stelten gezet!! Ach ja, het enige wat we vrijdag moesten doen was 3 uur in de auto zitten hihi.

Zondag 3 mei, eindelijk was het zo ver. De dag waar ik al weken naar uit keek: DE BEKERFINALE VAN PEC Zwolle.
Met de bus naar Rotterdam met heel veel vrienden om er een gave dag van te maken! Helaas hebben we verloren van Groningen maar we hebben een hele gave dag gehad!

Die week erna was ik vrij omdat mijn stageklas een week op vakantie ging naar de zee voor een project. Dit had voor mij voor en nadelen. Nadeel: alle 20 lesuren, die ik verplicht moest geven, in een kortere tijd volbrengen. Voordeel: een week extra vakantie! Woensdag ben ik weer terug gegaan omdat ik graag wat vrije tijd in Gent wilde doorbrengen aangezien ik al redelijk vaak thuis was geweest. Samen met Lisa en Marijke hebben we leuke dingen gedaan. We zijn naar leuke stadjes geweest zoals Namur en Dinant war echt prachtig was. In Namur zijn we een berg op geklommen wat een prachtig uitzicht gaf. In Dinant hebben we lekker rond gelopen en op een terras gezeten aan het water in de zon.
Zo in de Ardennen en in het Franse gedeelte rondlopen geeft echt een vakantiegevoel.

De rest van de vrije dagen heb ik veel gewerkt aan de stage voorbereidingen. Dit moet natuurlijk ook gebeuren, ik heb nog maar 2 stagedagen, wat gaat het snel zeg!

  • 26 Juni 2015 - 17:32

    Simone:

    Zo, je hebt een pittige stageplaats met veel verantwoordelijkheid. Ik hoor er binnenkort meer over.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paula

Hallo allemaal, Ik ga voor de komende 5,5 maand in Gent wonen om te studeren op de Universiteit! Voor mijn studie (PABO) ga ik verschillende vakken volgen en 4 weken stage lopen op een Vlaamse school. Dit is de eerste keer dat ik op kamers ga, hier heb ik heel erg veel zin in! Liefs, Paula

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 92
Totaal aantal bezoekers 2310

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 20 Juni 2015

Mijn eerste reis, lets go to Gent!

Landen bezocht: