Ingeburgerd - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu Ingeburgerd - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu

Ingeburgerd

Door: Paula Arends

Blijf op de hoogte en volg Paula

19 Februari 2015 | België, Gent

Blog 12-02

Ik woon nu zo’n 2 en een halve week in het hartje van Gent en het is heerlijk!

De eerste dagen heb ik veel met Laura Vonk doorgebracht. We hebben ’s avonds vaak wat gedronken en een keer een film gekeken op de bank in haar studentenhuis, erg gezellig. Ook PEC Zwolle heeft een wedstrijd gewonnen, YES!

Het jaarlijkse lichtfestival was in de stad. Dit is hét evenement in Gent en het trekt heel erg veel bezoekers. Een leuker welkom in de stad kun je niet krijgen! Op vrijdag zijn we met een andere student uit het studentenhuis van Laura de stad rondgelopen e op zondag zijn Laura en ik naar het plein gegaan voor foto’s en video’s van het festival.

Na een indrukwekkend en relaxed weekend begon de introductieweek op school. Om 10 uur werden we op school verwacht. We moesten naar de 10de verdieping en je had uitzicht over de hele stad, prachtig! Rond 11 uur begon het pas. We kregen een welkomwoord van de organisators van het programma en daarna gingen we in groepjes het LA bespreken. Er zijn erg veel studenten die primary education doen dus ik zat in een volle klas, erg gezellig!

We kregen uitleg over de komende dagen en over hoe het programma in elkaar zat. Ook werd ons verteld dat we deze week nog geen les zouden hebben. We hadden alleen 3 uitstapjes en een startcollege over de schoolsite op de planning staan. Dit beloofde een relaxed weekje te worden.

Na een korte bijeenkomst en een uitgebreide lunch gingen we uit elkaar en liepen we langs verschillende locaties van de Artevelde hogeschool. In totaal heeft Artevelde 9 locaties in Gent waarvan ik er in 4 les heb. Deze 4 locaties zitten in het centrum en zijn prima af te fietsen of lopen.

Na een lange tour hebben we voor het eerst vrije tijd doorgebracht met de nog onbekende Erasmus studenten. We hebben een (typisch) Belgisch biertje gedronken in een café in het centrum.

De groep is erg divers, er zijn 2 andere Nederlandse meiden, voor de rest komen de studenten uit Polen, Finland, Italië, Spanje, Baztan, Ierland en uit België zelf. Het was een leuke eerste dag met de andere studenten!

De volgende dag ging mijn wekken om 7 uur. Mijn zus, Carolien, zou eindelijk, na 5 jaar lang veel pijn, geopereerd worden. Waarvoor en waarom is een te lang verhaal maar het was een spannende dag! Om 8 uur begon de operatie en om 9:11 kreeg ik een belletje dat alles goed was gegaan! Ze waren 2 keer zo snel dan verwacht en het was helemaal perfect gelukt. Toen ze wakker werd had ze geen pijn meer (alleen van de wond, moet je na gaan dat dat voor haar heerlijk was in vergelijking met de pijn die ze eerder had)! ’s Middags stond er een bezoek aan het museum op de planning. Dit was een museum over de geschiedenis van Gent, in chronologische tijdsvolgorde. Ze hadden verschillende kamers in thema’s waarbij een super enthousiaste rondleidster de geschiedenis vertelde. Zo was er een ‘Google maps’ kamer zien hoe de stad gent was opgebouwd en je kon elke straat zien, erg vet gedaan! Ook heeft Carolien gebeld, dat was een feel-good moment!

Na het museum hebben Laura en ik boerenkool gemaakt, we misten de Hollandse prak al snel!

Woensdag had ik een korte afspraak waarbij het LA ‘officieel’ werd ondertekend en voor de rest van de dag was ik vrij en heb ik heerlijk een wedstrijdje PEC gekeken, gewonnen uiteraardJ

Donderdag werden we op half 11 verwacht aan de Brusselsepoortstraat, de locatie waar ik het meeste les heb. Vandaag kregen we informatie over online cursussen, vergelijkbaar met n@tschool op windesheim. Dit was nuttige informatie. Er werd voorgedaan waar we informatie konden vinden en voor welke classes we ons konden inschrijven. Zodra je de studentenkaart hebt ontvangen (maandag er na) werd je account geactiveerd en kon je zelf inloggen op de schoolsite.

Na de bijeenkomst had mijn leraar Stephan boulez een middag vol met leuke uitstapjes in de planning. We hebben de mooiste plekjes in Gent bezocht, vooral tuinen en parken, o.a. de tropische tuinen in het centrum van Gent. Het is daar altijd tussen de 20 en 35 graden. Buiten vroor het dus de temperaturen in de tuinen waren erg aangenaam.

Rond een uurtje of 4 zijn Laura en ik het winkelcentrum in gedoken om een paar spullen aan te schaffen en heerlijk rond te kijken wat de winkels ons hier te bieden hebben. ’s Avonds hebben we pizza’s gemaakt en zijn we met de Erasmus studenten wezen stappen. Wat een gekkenhuis is het hier door de weeks. En het is nog niet eens zo druk, de meeste studenten hebben vakantie en zijn thuis. Dit beloofd een toffe stap-stad te worden! Vrijdag waren we vrij dus we hebben het er goed van genomen!

Zaterdag was schoonmaak-dag! Mijn hele ‘kot’ schoongemaakt. ’s Avonds hebben we weer afgesproken met de Spaanse Erasmus studenten en hebben we wederom een feestje opgezocht in de stad. Zondag heb ik rustig alle documenten gelezen die we van Artevelde hebben gekregen. Voor de rest een rustige dag gehad, morgen had ik dan eindelijk mijn eerste echte lesdag, Pedagogical dilemma’s it is!

9:00 begon het college pedagogical dilemma’s. We hebben in de klas gepraat over de crisis in de huidige schoolsystemen. Dit hebben we gedaan na aanleiding van een super leuk filmpje van Ken Robinson https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U wat echt de moeite waard is om te kijken! Het was echt een super interessante en leuke les. Na de les heb ik mijn studentenkaart opgehaald en daarna zijn Laura en ik met de Spanjaarden meegegaan naar de Ikea. Daar hebben we ook gegeten. Geslaagde middag!

Dinsdag had ik mijn tweede les, art class. De les werd met een leuk filmpje over Gent geïntroduceerd en de leraar vertelde duidelijk wat hij van ons verwacht de komende lessen. Een van de opdrachten die we moeten doen is een blog bijhouden over de lessen. Als je wilt weten wat we doen met art class kun je dus mijn blog volgen! http://artclass-paula.weebly.com/?fb_action_ids=10205881612550625&fb_action_types=weeblyapp%3Ashare . Na een leuke middag heb ik samen met Laura pasta gemaakt.

Helaas, de griep hangt in de lucht. Iedereen is ziek hier in Gent. Ik heb eigenlijk de hele dag niet veel gedaan, alleen met Laura de left overs pasta gegeten. Hopelijk voel ik me morgen beter.

Vandaag, donderdag 12 februari, voel ik me nog steeds niet fit maar er moet veel gebeuren vandaag! Eerst heb ik mijn vriend gebeld die vandaag 2 onderdelen praktijk examen moet doen! Toen heb ik een heerlijk warme douch genomen en ben ik gaan inpakken en schoonmaken. Morgen ga ik lekker een paar dagen naar huis. Daar heb ik onwijs veel zin in. Heerlijk mijn lieve zus weer zien na de heftige operatie, lekker naar de film en met mijn vriend uit eten. O en natuurlijk naar de wedstrijd PEC-EAGLES, bring it on! Leuke dagen in het vooruitzicht. Tot mijn volgende blog, ik kan niet wachten om meer te vertellen over mijn amazing time here.

  • 19 Februari 2015 - 16:46

    Laura Vonk:

    Ohoho! Je laat heel toevallig even de nederlaag van PEC Zwolle achterwege, terwijl mijn favoriete clubje SC Heerenveen jullie even flink heeft ingemaakt. Foei, Paula! ;)

    Maar de rest was natuurlijk supertof! :)

  • 19 Februari 2015 - 21:27

    Ida:

    Wat leuk om te lezen! Ben je toch een beetje dichtbij.

  • 03 Maart 2015 - 16:56

    Simone Groeneveld:

    Wat heb je al veel gedaan sinds je bent aangekomen! Gelukkig heb je ook de kans om veel van Gent te zien. Maar je bent ook al met serieuze dingen bezig. Goed dat het tot nog toe bevalt.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paula

Hallo allemaal, Ik ga voor de komende 5,5 maand in Gent wonen om te studeren op de Universiteit! Voor mijn studie (PABO) ga ik verschillende vakken volgen en 4 weken stage lopen op een Vlaamse school. Dit is de eerste keer dat ik op kamers ga, hier heb ik heel erg veel zin in! Liefs, Paula

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 2319

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 20 Juni 2015

Mijn eerste reis, lets go to Gent!

Landen bezocht: