Leuke & minder leuke dingen - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu Leuke & minder leuke dingen - Reisverslag uit Gent, België van Paula Arends - WaarBenJij.nu

Leuke & minder leuke dingen

Door: Paula Arends

Blijf op de hoogte en volg Paula

11 Maart 2015 | België, Gent

Na een lekker weekend thuis kon ik niet wachten om weer terug te gaan naam mijn nieuwe vrienden in Gent. Die woensdag (18-02) dat ik weer terug ging was ik nog vrij en 's avonds had ik de ontgroening van de studenten vereniging! Dit was echt gaaf! Samen met een aantal andere erasmus studenten moesten we allemaal dingen doen om lid te worden van Savania en dat is ons gelukt! Na de ontgroening was het tijd voor friet met biertjes! Helaas vroeg naar bed want donderdag had ik weer les. Deze les was erg leuk. Het ging over de stageperiode die we na ‘spring break’ hebben. We kregen allemaal suggesties voor leuke lessen en materialen die je in je stageklas kon gebruiken. Ook de vrijdag was een interessante dag, wel erg lang! Ik had 2 lessen: Inclusive en Comparing education (passend en speciaal onderwijs). Er was een Zweedse gastdocent op school die bij beide colleges veel kwam vertellen over het Zweedse onderwijssysteem. ’s Avonds werd ik verkouden en ben ik vroeg mijn bed in gedoken! Zaterdag ging het weer wat beter en heb ik een beetje mijn kamer schoon gemaakt, helaas moet dat nu ook gebeuren als je op jezelf woont… Die avond was ik uitgenodigd bij mijn nieuwe Italiaanse vrienden om pasta te komen eten. Ik ben met Laura, Alida en Anni daar heen gegaan voor een bordje echte Italiaanse pasta pancetta, het was heerlijk! Na de koffie ging ik richting huis omdat ik me toch weer wat grieperig begon te voelen. Tja, die zondag werd ik dan ook wakker met de griep en dit werd niet beter dus ben ik dinsdag naar de dokter geweest en die vertelde dat ik longontsteking had. Ik heb mijn lieve papa opgebeld en die is me meteen komen halen. De 2 weken er op heb ik dus thuis doorgebracht en hier ga ik ook verder niet op in op mijn blog.

Donderdag 5-3 ben ik weer terug gegaan naar Gent omdat ik vrijdag 2 belangrijke lessen had, weer comparing en inclusive education. Met comparing education zijn we naar een method basisschool geweest om een kijkje te nemen. Dit was een heel speciale school en bijzonder om te zien! De school stond in een redelijk arme buurt in Gent. Het waren 3 huizen aan elkaar vast die omgetoverd waren tot een basisschool. Toen we binnen kwamen was het allemaal heel klein en smal maar wel erg gezellig en huiselijk ingericht! De school heeft weinig geld en daarom niet alle faciliteiten die een ‘reguliere’ basisschool heeft zoals een gymzaal. In de keuken van de school kregen wij een uitgebreide toelichting over de manier van werken op school. Elke klas heeft ongeveer 12 leerlingen en elke ochtend hebben de 3 verschillende bouwen (onderbouw, middenbouw en bovenbouw) een gezamenlijke dagopening in een speciale cirkelklas (een lokaal waar alle leerlingen in een grote kring kunnen zitten). Het bijzondere aan de dagopening vond ik dat de ouders van de leerlingen hier vaak bij blijven om met de leerlingen in gesprek te gaan. Het is een arme buurt en er zijn veel verschillende nationaliteiten en religies in de klas en hier praten de leerlingen en ouders over. Overdag leren de leerlingen dezelfde vakken als wij in Nederland. In de pauze eet elke leerling warm. Een moeder van een leerling kookt vrijwillig voor alle leerlingen op de school. Dit doet de school omdat de ouders dan zeker weten dat hun kinderen minstens 1 goede maaltijd per dag hebben. Sommigen hebben namelijk geen geld of tijd ( I.V.M werk) om een goede maaltijd te verzorgen.
De school is als een grote familie en dat is prachtig om te zien. Ieder kind zal zich hier thuis voelen en dat is prachtig om te zien.
Het enige wat ik niet mooi vond aan de school is het gebouw. Het ziet er een beetje vervallen en bijna ‘kapot’ uit. Een leraar vertelde dat zodra ze het geld hebben ze het gebouw gaan renoveren. Dat kan ik me goed voorstellen, hoe eerder hoe beter!

Weer terug op school stond ons nog een lesje te wachten voordat we weekend hadden. Het weekend begon dan ook goed! Vrijdag avond zijn we met veel klasgenoten de stad in geweest, hartstikke leuk! Zaterdag was huiswerkdag en zondag wasdag. Pfoe, ik heb al mijn was in een keer weggewerkt en krijg steeds meer respect voor mijn moeder, ik vind wassen en strijken verschrikkelijk haha!

Maandag ochtend had ik mijn eerste presentatie. Voor het vak pedagogical dilemma’s moesten we het boek ‘Not for profit’ van Martha Nussbaum lezen en een hoofdstuk kiezen waar je een presentatie over wilde geven. Laura, Garazi en ik hadden voor het laatste hoofdstuk gekozen wat ging over de complicaties (en factoren hiervan) van het onderwijssysteem en het beschreef een conclusie van het boek. De presentatie ging erg goed en de leerkracht was tevreden!

Dinsdag had ik Artclass en deze les was ontzettend leuk! We mochten in groepjes van 3 een eigen kunstwerk maken waarbij we verschillende onderwerpen van de afgelopen colleges in moesten verwerken. Voorbeelden van onderwerpen waren: muziek, wrapped art, poëzie, strips en miniatuur. Samen met Hannah en Garazi hebben we een miniboom gewrapped (inpakken met gekleurd folie) en hier hebben we kleine buisjes met kleine stripverhaaltjes en gedichtjes in gehangen. De buisjes hingen dicht bij elkaar en als het waait dan raken ze elkaar aan, dit geeft maakt een ‘kling’ geluidje. Wil je het eindresultaat zien? Kijk dan op mijn Artclassblog. http://artclass-paula.weebly.com/?fb_action_ids=10205881612550625&fb_action_types=weeblyapp%3Ashare

Na artclass ben ik naar huis gegaan om te koken en te eten. ’s Avonds hadden we afgesproken in een leuk café om wat te drinken met het grootste gedeelte van de klas. Het was erg gezellig en samen met Lorena en Anthony hebben we allemaal leuke plannen gemaakt voor de komende 2 weken. Het wordt hier prachtig weer dus we hebben veel activiteiten op de planning staan zoals een boottochtje en een kerktoren beklimmen. Ik heb er zin in en ben benieuwd wat me de komende 2 weken te wachten staat. Tot snel via mijn blog.
Groetjes uit het zonnige Gent!

  • 26 Juni 2015 - 17:29

    Simone:

    Wat een interessante colleges volg je en wat mooi dat je er zo enthousiast over weet te schrijven. Je artclass blog is schitterend.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paula

Hallo allemaal, Ik ga voor de komende 5,5 maand in Gent wonen om te studeren op de Universiteit! Voor mijn studie (PABO) ga ik verschillende vakken volgen en 4 weken stage lopen op een Vlaamse school. Dit is de eerste keer dat ik op kamers ga, hier heb ik heel erg veel zin in! Liefs, Paula

Actief sinds 18 Jan. 2015
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 2317

Voorgaande reizen:

29 Januari 2015 - 20 Juni 2015

Mijn eerste reis, lets go to Gent!

Landen bezocht: